قابلمه آهنی - Gusseisen topf



مدتی پیش , بعد از اینکه خیلی از خواص دیگهای آهنی یا به قول آلمانی ها  Gusseisen topf شنیدم , تصمیم گرفتم یکی تهیه کنم 
البته خیلی وقت بود که تو برنامه خریدش بودم , ولی چون این دیگها قیمتشون بالاست , این بود که همش به جیب خالی بر میخوردم و میگفتم بزار باشه , واسه ی دفه دیگه :)))
تا اینکه ی روز بر حسب تصادف دیدم یکی از مغازه ها این قابلمه ها رو با حراج خیلی خوب داره میفروشه و این بود که مجبور شدم ...... تاکید میکنم ..... مجبور شدم یکی بخرم :)))
از خواص خوب این قابلمه ها اینه که بخاطر سنگین بودنش دقیقا مثل آرام پز عمل میکنه و در جای هم مثل زود پز :))
از مهمترین خواصش اینه که تمام مواد غذایی رو زمان پخت , حفظ میکنه 
و همینطور با بخار ابی که در خودش تشکیل میشه , غذا پخته میشه ... به عبارتی لازم به اضافه کردن آب نیست 
مورد جالب دیگه اینکه اصلا گوشت و مواد دیگه بهش نمیچسبه و خیلی راحت میتونید مواد رو سرخ کنید 
تو مدت زمانی که داخل این ظرف غذا تهیه کردم , باید بگم که طعمی به مراتب عالی و متفاوتتر از قبل داشت , در حدی که چندین نفر از عزیزانی که غذا رو میل کردن فکر کردن , من از رسپت جدیدی استفاده کردم 


 بعد از خرید , مشکل استفاده و نگهداری اونو داشتم 
این بود که به دنیای نت سر زدم و تونستم با توجه به گفته هاشون ( بقول همسرم ) آپولو رو هوا کنم :))

قبل از هر چیز باید بگم که این قابلمه ها بسیار متفاوت هست , یعنی  شما هم میتونید با روکشی از لعاب پیدا کنید , و هم بدون اون , که بدون روکش خودش باز ۲ جور هست , یکی کاملا آهنی  , مثل همینی که تو عکس میبینید و یکی با یک لایه نازکتر از لایه لعابی
ی سری هم سفالی هست که خیلی شبیه به این قابلمه ها هست ... اینو گفتم که ی بار اشتباهی خرید نکنید 
اینکه کدوم مدل رو تهیه میکنید , میل شخصی خودتونه و با توجه به جنسییتشون کار کرد و نگهداری هم متفاوت هست 
پس یادتون باشه من اینجا در مورد قابلمه تمام آهنی خودم صحبت میکنم  و اینو هم بگم که اکثرا مدلهای لعابی بعد از ی مدتی خط میوفته 

قبل از هر چیز باید این قابلمه ها آب دیده شه ..... یعنی چی ؟؟ یعنی اینکه قبل از پخت خود قابلمه پخته شه :))
برای اینکار باید مقداری روغن خالص , تاکید میکنم .... روغن باید خالص باشه ...  به کمک دستمال آشپزخانه به سطح داخلی قابلمه میمالید , کل قابلمه باید از این روغن آغشته شه , حتا دربش


احتیاجی نیست که سطح بیرونی رو آغشته کنید , فقط سطح داخلی قابلمه کافیه 
و بعد فر رو با حرارت ۲۰۰ درجه روشن کنید و قابلمه رو حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه داخلش بزارید 
البته این کار رو میتونید روی شعله گاز هم  انجام بدید , ولی باید بر عکس حرارت کم باشه تا به صورت یکنواخت به تمام قابلمه برسه ....... تا زمانی که وقتی درب قابلمه رو بر داشتید ازش کمی دود بلند شه 
دیگه قابلمه رو از رو حرارت بردارید و بزارید خنک شه


حالا میرسیم به شستشوی اون :
شستن هم قلق مخصوص به خودش رو داره و دقت کنید که از این به بعد هم باید به همین روش شسته شه 
آب رو کاملا جوش بیارید , و یک دور به تمام قابلمه بریزید ( دقت کنید که آب کاملا جوش باشه و مواظب باشید )
حالا با اسفنجی که بدون مایه ظرفشویی هست کل قابلمه رو دست بکشید 
دوباره با آب جوش همه جای قابلمه رو آبکشی کنید 
علت  استفاده از آب جوش اینه که هم قابلمه کاملا تمیز شه و هم زود خشک شه 
چون این قابلمه ها آهنی هستن و مثل هر آهن د یگه بر اثر رطوبت طولانی زنگ میزنن 
و خیالتون هم آسوده باشه که تنها با همین روش هم کاملا شسته میشه و چربیهاش از بین میره و همینطورهیچ بوی غذا توش نمیمونه :)
فکر کنم دیگه همه موارد مهم رو  گفته باشم !!!!!!!!
امیدوارم که تهیه کنید و از غذا درست کردن باهاش لذت ببرید 
اهاااااا ی چیزی یادم رفت بگم , که این قابلمه ها واقعا واقعا سنگین هستن :))))
گیلدا 

Kommentare

Beliebte Posts