شامی کباب , شومی کوو - لرستان



از اونجایی که تو نت همیشه دنبال دستورات مختلف هستم بر حسب تصادف به یک منبع انترنتی با نام * ویکی کتاب , رسیدم 
ویکی کتاب در رابطه با آشپزی , از استانهای مختلف کشورمون هست 
و وقتی یکی یکی اسامی رو میخونید و روش کلیک میکنید , کلی هیجان بهتون دست میده از این همه رسپت و تنوع غذایی که تو گوشه و کنار کشورمون پیدا میشه 
خیلیهاشون رو یادداشت کردم که در اولین فرصت تهیه کنم 
از جمله همین خوراک خوشمزه لرستانی ( خرم آبادی ) رو که باید بگم در نوع خودش واقعا لذیذ بود
این شامی بخاطر سبزی معطری که درش استفاده میشه طعم خاصی داره , یعنی چیزی شبیه به آش  سبزی شیرازی که بخاطر وجود تلخون یا مرزه با کل آشها متفاوت هست 
برای تهیه این غذا مقداری هم تو نت جستجو کردم , این بود که دستورها طبق معمول متفاوت بود 
پس ما هم طبق معمول کمی از حس خودمون هم کمک گرفتیم 
تفاوتها در مورد وجود سیبزمینی یا سبزی ها موجود در این شامی بود 
که فکر میکنم کلی تو طعم و مزه میتونه تفاوت به وجود بیاره 
من موارد رو میگم , ولی انتخاب با خودتون :)

مواد لازم :
- گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم ( در دستوری از سیبزمینی خام هم استفاده شده بود که یقینا مقدار کمتری گوشت باید استفاده شه )
- سبزی معطر , که من از جعفری , گشنیز و مقداری تلخون و مرزه استفاده کردم ..... به مقدار ۲ قاشق از هر کدوم 
( البته در جای از سبزی کوکو ذکر شده و یا بغیر از موارد بالا شوید و تره هم باشه )
* موردی که متذکر میشم اینه که حتما از تلخون و مرزه یا یکی از اینها استفاده کنید 
- ۳ قاشق گردو نگینی خرد شده و ۳ قاشق کردو کاملا میکس شده 
- تخم مرغ ۱ عدد 
- نمک و فلفل و زردچوبه 
- پیاز ۲ عدد 
- رب گوجه کمی ( که تو بعضی از دستورات نبود )
- رب انار , به میزان دلخواه ( که در جای از آبغوره استفاده شده )
- ارد نخودچی ۲ قاشق سر خالی ( یا ارد سوخاری )

طرز تهیه :
اول از همه ۱ عدد پیاز رنده شده رو با گردوی سابیده  و رب انار و رب گوجه میزارید که با مقدار کمی آب سرد  بپزه , یعنی دقیقا مثل فسنجون عمل میکنید ولی رقیقتر 
بزارید خوب بپزه و روغن پس بده 
حالا باقی مواد دیگه رو با گوشت مخلوط کنید و خوب ورز بدید و ازشون گلوله های تهیه کنید و مثل شامی بزارید سرخ شه , اینکه چه شکل و شمایلی به شامی ها میدید , میل شخصی خودتونه :)
بعد از اینکه روغن فسنجونتون در اومد این شامی ها رو داخلش بریزید و بزارید به آرامی چند جوش دیگه بخوره و حسابی جا بیوفته 
در بعضی از دستورات مقداری از همون سبزی شامی تو آبش هم ریخته شده , ولی من این مدلش رو ترجیح دادم :)
این شامی رو میتونید با نان یا با برنج میل کنید 
بهتون پیشنهاد میکنم حتما تهیه کنید , چون واقعا عطر و طعم این شامی ها به خاطر سبزیجات معطرش فوق العاده میشه 
نوش جون , گیلدا



Kommentare

  1. من یه شامی کوا درست کرده بودم قبلا دستورش تو وبلاگم هست البته خشک بود و اب نداشت
    خیلی خوشمزه اس با اون سبزیهای معطر...نوش جون عزیزم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام شادی جون, معلومه کجایی تو ؟؟
      چرا پیدات نیست ؟ :/
      ندیدم عزیزم , باید برم تو وبلاگ بگردم , مرسی از لطفت نازنین

      Löschen
  2. خیلی باید خوشمزه و خوش عطر باشه ، دستتون درد نکنه و نوش جان

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. اره ارغوان جون, بخاطر سبزیجات معطرش ^_^
      جات خالی عزیزم

      Löschen
  3. هستم عزیزم منتها مدتیه فیلتر شکنم بازی در میاره نه میتونم فیسبوک سر بزنم نه به بلاگ اسپات
    کم کاری اشپزی هم به خاطر وروجکهای توی خونه اس که همه وقتمو گرفتن :*

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ای ی ی بابا , این فیلتر و خط و اینترنت هم شده مکافاتی واسه خودش :/

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts