ماهی شور




خوب در طی خودکفایی هایی که  مجبور شدیم از خودمون نشون بدیم ، قدم بعدی واسه ی نیمچه شمالی ، تهیه ماهی شور هست 
یعنی یکی از ارکان اصلی سفره های شمالی که تقریبا با هر خوراک و غذایی سازگاری داره
در واقع باید یک شمالی اون هم از نوع دور از وطن باشی تا بدونی این ماهی چه نعمتی هست :))
من خیلی از موارد رو مثل ترخینه یا کشک یا شیرنی سنتی رشته خوشکار یا نون تافتون رو تهیه کردم ولی از تهیه ٢ تا چیز واقعا به وجد اومدم و انقدر ذوق و شوق در من بود که بارها و بارها به تماشاشون ایستادم
 یکی شیرینی رشته خوشکار بود و یکی هم همین ماهی شور :)
در آلمان هم ماهی دودی تو انواع مختلف هست ولی نه با اون ترکیبی که ما تهیه میکنیم و اصلا شور نیست 
همونجور که گفتم این کار هم مثل کارهای دیگه اولین تجربه من بود ، البته مادرم این کار رو چند باری انجام داده بود ، ولی هیچوقت سعی نکردم که یاد بگیرم 
تا اینکه مدتی پیش ٢ تا از دوستان تو فیسبوک منو راهنمایی کردند که بتونم به این طلای ناب دسترسی پیدا کنم :))
این ماهی شور من فقط رنگش اونی که میخواستم نشد , که ایراد کار من روناس مورد استفاده بود , که اصلا رنگ قرمز نداشت
اگه شما هم روناس بی رنگ پیدا کردید میتونید کمی سماق واسه رنگش بهش اضافه کنید
ولی طعم و مزه اون دقیقا همون چیزی که میخواستم در اومد 
همینجا جا داره هم از راهنمایهای خانوم راحله میر راشد و آقای مهرزاد HI تشکر کنم 
و اما موادی که لازم دارید



نمک دانه درشت ، که من از نمک دریایی دانه درشت استفاده کردم 
ماهی مورد نظر که معمولا در شمال از کولی و ماهی سفید استفاده میشه 
روناس به مقدار کافی 
چند عدد تیکه سنگ نمک ، که من به خاطر پیدا نکردنش از سنگ معمولی استفاده کردم 



* من برای ٢ عدد ماهی متوسط حدود نیم کیلو نمک استفاده کردم 
* ماهی مورد نظری که برای اینکار استفاده کردم با نام Wolfsbarsche
* بهترین ماهی که تو آلمان میتونید پیدا کنید Rotauge یا همون کلمه خودمون هست که با کلیک کردن به اینجا میتونید شکلش رو ببینید
و اما نحوه کار 
ظرفی که برای این کار استفاده میکنید باید درب محکمی داشته باشه که بتونید خوب سفتش کنید تا هوا نکشه ، که من از ١ دبه پلاستیکی استفاده کردم 
ماهی ها رو تمیز کنید و شکم اونها رو خالی کرده و خشک کنید 
شکم ماهی ها رو پر از نمک و روناس کنید ، دقت کنید که روناس بیشتر واسه رنگش هست ولی نمک باید در حد زیاد باشه 
حالا کف دبه رو از ١ لایه از روناس و نمک پر کنید و ماهی رو درون دبه قرار بدید 
همه جای ماهی باید از نمک و روناس پوشیده شه جوری که ماهی راحت دیده نشه 
١ تا ٢ قاشق آب روی روناس  و نمک بریزید تا به این وسیله رنگ روناس رو گارانتی کنید ( که مال من نشد ))))


اگه خواستید ماهی بیشتری بزارید دوباره کار رو تکرار کنید 
در آخر وقتی خوب نمک بارون کردید ، سنگ نمک یا سنگ رو روی ماهی ها قرار بدید 
واسه اطمینان یک نایلون روی دبه بزارید و بعد در اونو محکم سفت کنید 
دبه رو در جای خنک مثل زیرزمین بزارید جایی که آفتاب بهش نخوره 
به زمان تقریبی ٥ تا ٦ ماه احتیاج دارید که ماهیهاتون شور شه
گیلدا










Kommentare

  1. ای گیلدای خودکفا ، خسته نباشی واقعا عزیزم ، بارها هم گفتم ، تو استاد کارهای سخت هستی ، دسستت درد نکنه ، راستی اسم ماهی رویادت رفته که بنویسی
    بعد هم نووووش جونتون بشه :*

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ها ها , اره گفته بودی رزکم :)))))
      چکار کنم خوب , غریب افتادیم دیگه
      آنقدر هیجان زده شدم که هم کلی غلط املایی داشتم و هم اسمش رو یادم رفت , شرمنده :)))

      Löschen
  2. ووووووااااااااااییییییی گیلدا جون چه کردی مادر دستت درد نکنه عالی شده :)

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی پگاه جونی , دیگه از واجبات بود که مجبورمون کرد :))

      Löschen
  3. !!! چه جالبه گیلدا جون, چقدرم راحت

    حالا جدا از اینکه من شمالی نیستم و نمی تونم بفهمم ماهی شور برای یه شماها چه منزلتی داره :) اما همیشه یه سوال تو ذهنم داشته ام اونم اینکه خیلی خوب قدیما که یخچال نبوده مردم مجبور بودن انواع گوشت رو به طریقی برای طولانی مدت نگه داری کنن حالا شمالی ها ماهی رو و از پدرم شنیده ام که قدیما گوشت رو داخل پوست گوسفند نگه می داشته اند که به اصطلاح بهش قورمه می گفته اند اما حالا چی؟ چه اصراری است که ماهی رو شور کنیم بعد یه کاری کنیم شوریش گرفته بشه
    آیا طعم ماهی هم بهتر میشه؟ یا؟؟؟

    با تشکر از مسئول محترم
    :*

    AntwortenLöschen
  4. مرسی لاله گلی
    عزیزم این مدل از شور کردن یا دوری کردن هم در واقع برای نگهداری طولانی مواد هست
    ولی اصولا ماهی شور یا دودی بعد از اینکه شور شد به همون صورت مصرف میشه و شوریش با شستن گرفته نمیشه
    و اگه هم شسته شه شوریش از بین نمیره

    این هم جواب مسولین :)))))))))))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. :)) با تشکر

      البته بین خودمون باشه بازم متوجه نشدم چرا با اینکه این ماهی شور خورده می شه اینقدر بین شمالی ها محبوبه
      قصدم زیر سوال بردن قضیه نیستا؟ واقعا برام سوال شد

      Löschen
    2. لاله جون , هر شهری واسه خودش ی جور تنقلات داره که شاید واسه شهرهای دیگه آشنا یا خوشمزه نیست
      ماهی شور هم چیزی مثل کال کباب شمالی یا زیتون و زیتون پرورده شمال هست , که کنار غذاهاشون سرو میشه
      البته امیدوارم که سوالات رو خوب متوجه شده باشم :)))))

      Löschen
  5. راستش لاله جون منم مثل تو منزلت ماهی شور رو نمیدونم :) .ولی عاشق اون گوشت قورمه هستم.دوست دارم همینجوری خالی خالی بخورم.محشره. ...اصلا من که میگم غذای بهشتیه.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. خوش بحالت كه خوردي
      منم تعريفش و خيلي از بابا شنيده ام
      مي دونم يكي دو سال پيش با يكي از دوستانمون حرف قورمه ميشه و اون مي گه خيلي هوس كرده و بابا براش درست مي كنن و تعارفي مي برن ولي اون موقع من اينجا بودم
      اينجور كه تو تعريف مي كني هوس كردم اين سري كه مي رم ايران ازشون بخوام برام درست كنن
      :)))))) يعني شكموتر از من خودم

      Löschen
    2. اره لاله جون حتما امتحانش کن.البته از قورمه تو پخت غذاهای مختلف هم استفاده میکنن ولی من ترجیح میدم گوشت قورمه رو خالی خالی بخورم.اصلا با اضافه کردنش تو غذاهای دیگه حال نمیکنم.اااا گیلدا جون چه جالب.نمیدونستم ماهی شور یه چاشنیه.باید امتحانش کنم.

      Löschen
  6. نیلوفر جون , من منزلتش رو گفتم :)))))))
    ولی باید این قورمه شوم رو هم امتحان کنم ببینم چرا آنقدر بهشتی شده :)))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. حتما ماهي شورم طعم ويژه اي براي شماها داره گيلدا جون كه شايد ماها كه نخورديم نتونيم دركش كنيم
      با اينحال واقعا افرين مي گم بهت كه تونستي اينقدر خوب از آب درش بياري
      البته ماهي و نه، ماهي شور رو مي گم
      :))))

      Löschen
    2. خوب ی جورای اره .....
      بالا هم گفتم که آدم باید شمالی باشه و یا طریقه خوردن این ماهی رو بدونه که از خوردنش لذت ببره
      من وقتی شیراز بودم و واسه همکلاسیهام که خونه دعوت کرده بودم و ماهی رو رو سفره گذاشته بودم
      همه دوستانم , تو دلشون گفتند این چه خسیسه فقط ١ تیکه آورده واسه ٤ نفر :))))))
      این بود که یکیشون هول کرد و قبل از توضیح من کل ماهی رو برداشت , بعد که ی تیکه بزرگ گذشت تو دهانش , ی راست رفت سمت توالت :))))))
      واسه همین خیلیها حتی با خوردنش آشنایی ندارند , و میگند شوره
      خوب از اسمش معلومه که شوره , ولی باید دونست که این یک چاشنی هست نه مثل ماهی های دیگه

      Löschen
  7. سلام
    من هم شمالی دور از وطن هستم که به روناس هم دسترسی ندارم . به نظر شما میشه بدون روناس درست کنم ؟

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام دوست عزیز
      فکر کنم از سماق هم بشه استفاده کرد , چون روناس اینجا فقط نقش رنگ دادن به ماهی رو داره

      Löschen
  8. besyar jaleb bod. Merci. Ronas be englisi chi mishe?

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی از لطفتون , براتون تو پیج آشپزی , یاد آور شدم که نام انگلیسیش چی میشه :)

      Löschen
  9. آفرین به شما گیلدا جون.زن روزای سخت که میگن شما هستی از همه جهت خودکفاو.خسته نباشی.به شما به عنوان یک هموطن افتخار میکنم.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی از لطف و محبتتون
      و ممنونم از توجهتون
      :)

      Löschen
  10. سلام خانم گیلدا.واقعا متحیر موندم از این همه توانایی.ماشا الله.باعث افتخار منه که هموطنی این چنین خودساخته دارم.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ممنونم دوست عزیز , از این همه توجه و حسن نیت شما دوستان ذوق زده شدم
      :)

      Löschen
  11. گیلدا جونم چه کارهای جالبی می کنی!!! من عمرا به فکرم می رسید!... جدای استاد کارهای سخت، الان دیگه استاد خودکفایی ملی هم شدی! کارت غرور آفرینه خواهر!... دستت درد نکنه عزیزم

    AntwortenLöschen
  12. استاد خودکفایی ملی رو خوب اومدی شبنم جون
    مرسی عزیزم , دیگه خودت میدونی که غربت آدم رو مجبور به خیلی از کارها میکنه
    جات خالی گلم :***

    AntwortenLöschen
  13. آفرین به این گیلدای عزیز کد بانوی نمونه.
    احسنت به این حوصله ودقتت بیاد.
    عالی بود.
    نوش جونتون باشه عزیزمممممم

    AntwortenLöschen
  14. چقدر جالبببببببببببببببببب آفرین گیلدا جان واقعا لذت بردم من شمالی نیستم ولی ماهی شور هم تو خانواده ما خیلی طرفدار داره و شب عید هم باید در کنار ماهی اصلی حتما ماهی شور هم باشه و من عاشق این ماهی هستم خیلی پست مفیدی بود هرچند فکر کنم من نتونم تهیش کنم ولی ممنون که تجربیاتت رو با من تقسیم میکنی

    AntwortenLöschen
  15. عزیزم م م م جون , سلاممممممممم
    تو باز ستاره سهیل شدی خانومی :)))
    جمله اولت منو یاد ی جمله دیگه انداخت , که من شمالی نیستم ولی شمالی ها رو دوست دارم :)))))

    AntwortenLöschen
  16. دستای گلت درد نکنه واقعا خوشمزه و خوش عطره برای کسانی مثل من که عاشق ماهیند. آدم که نباید حتما شمالی باشه تا بدونه این ماهی دودی یا ماهی شور خوردنش چقدر لذت داره اونم با دمپخت برنج شمالی خوشمزه . چند تا دونه سیرترش دوسه تاگردو ...مثل من جنوبی هم باشه میتونه اون طعم اغواگر رو درک کنه ....وااااااااااااااای خوب شد نرفتم شاعر بشم ...بهرحال ..به طرز وحشتناکی دلم خواست همین فردا باید برم فروشگاه مرکور شبیه شو بخرم که خیلی هم بوی ذخم میده ...... خسته نباشی ...♥ ♥ ♥ نوش جونتون باشه

    AntwortenLöschen
  17. صفا جون , راستش منظور من واسه نوشتن اون مطلب این بود که در کامنتها هم میبینی
    چون خیلیها تصور میکنند که ١ تیکه ماهی شور چه طعم خاصی میتونه داشته باشه
    و همینجور که میدونی خوراک سنتی هر شهر در واقع ١ گوشه از خاطرات کودکی و فرهنگ زیبای اون شهر هست
    این بود که واسه خودم این تیکه درست شده خیلی با ارزش بود :)

    ولی جدی جدی اگه شاعر هم میشدید , خوب توانایی داشتید ;)

    AntwortenLöschen
  18. به به ممنون ما شمالیها میدونیم این گوهر ناب چه طعمی به باقلا قاتوق وپامادور خورش بقیه غذاهای ما میده..مرسی از اموزشش و مرسی از این همه صبری که کردی و از غوره حلوا ساختی :)))))

    AntwortenLöschen
  19. سلام شادی جون
    چه خوشحالم که بالاخره موفق شدی کامنت بزاری
    مرسی از لطفت عزیزم

    AntwortenLöschen
  20. azize delam nagofti roonaas esmesh be almani chi mishe va az kojaa mishe peydaash kard. mamnoon az zahamatet Gilda jan.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. دوست خوبم , نگفتم چون نمیدونم که اینجا دارن یا نه :)
      خود من هم از ایران آوردم :)

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts