کل جوش - کال جوش


در پی کشف موفقیت آمیز کشکهای خانگی :)) در این فکر بودم که ببینم چه چیز دیگه ای میتونم باهاشون تهیه کنم 
این بود که به فکر کل جوش ، کله جوش یا کال جوش افتادم 
البته اینکه کدوم واژه درسته ، فکر کنم بر میگرده به همون گویش محلی هر استان 
صحبت از استان شد ، و خوبه بگم که این خوراک یا هر چیز دیگه که اسمش رو میشه گذاشت یک قدمت قدیمی در هر شهر و استان کشورمون داره 
من خودم زمان بچگی خیلی از مادرم نامش رو میشنیدم ، بعدها فکر کردم که استان همدان ، اصفهان ، و سیستان و بلوچستان این خوراک رو تهیه میکنند 
ولی در پی سوالی که تو فیسبوک از دوستان کردم ، متوجه شدم که اکثر شهرها و استانها ی کشورمان به غیر از اونهای که نام بردم این خوراک رو میشناسند 
از جمله ، کرمان ، شیراز ، اراک ، تبریز و غیره ه ه ه ه 
حالا از موادش بگم که اون هم بر حسب مناطق مختلف ، متفاوته 
یکی بدون گوشت ، یکی با گوشت ، یکی با کشمش ، یکی بدون اون و ...........
ترکیبی که من اینجا استفاده کردم شاید از همه نقاط باشه :)) ولی هر چی بود ، بسیار دلچسب و لذیذ بود 
و از کشفش بینهایت خوشحالم 

مواد لازم :
گردو ٢ تا ٣ قاشق که من به صورت نگینی خرد کردم 
کشک ٢ لیوان ،  رقیق شده 
گوشت چرخ کرده ٢٠٠ گرم ، که با پیاز به صورت قلقلی در آوردم 
آب ١ لیوان 
آرد ٢ قاشق 
پیاز ٢ عدد 
نعناء خشک ٢ قاشق ، که من از تازه اون استفاده کردم 
* نمک در صورت احتیاج ، فلفل ، زرد چوبه 

طرز تهیه :
پیازها رو خرد کرده و تفت میدیم ، آرد  رو همراه با زرد چوبه اضافه کرده و کمی تفت میدیم تا خامی ارد بره 
گردو رو اضافه کرده و کمی دیگه حرارت میدیم 


اگه از نعناء خشک استفاده میکنید همینجا اضافه کرده  و بلافاصله آب بریزید تا نسوزه 
من در آخر کار نعناء تازه رو اضافه کردم ، همراه با گوشتها و بدون تفت دادن 
کشک رقیق شده رو همراه با  گوشتهایی که به صورت قلقلی در آوردید اضافه کنید 


البته به گفته دوستان وجود کشک در اینجا مانع جذب آهن گوشت شده ، ولی من همینجوری خواستم امتحان کنم 
بزارید به آرامی بجوشه و جا افته شه 
بعد میتونید با نان میل کنید و لذت ببرید :)
نوش جان ، گیلدا 

* پخت این خوراک با توجه به میل شخصی و علایق خانوادگی بوده 







Kommentare

  1. ای کشاف من ، ای عزیزم ، خیلی دوست دارم این غذا رو ، هرچند تا حالا درستش نکردم ، اما مامانم درست میکرد دوست داشتم ، چون کشک دوست دارم ، حالا برم مغازه ایرانی کشک بخرم و بدرستمش ، مرسییییی

    AntwortenLöschen
  2. کاشف رو خوب اومدی بخدا :))))))))))))))))))))
    مرسی عزیزم ، حتما درست کن ، چون خیلی دلچسب و لذیذ بود ، فکر نمیکردم که اینجور خوشمزه باشه
    به خصوص که گردش هم زیر دندون قچ و قچ میکرد :)))))

    AntwortenLöschen
  3. سلام.شاید سوالم عجیب و احمقانه باشه.میخواستم بپرسم این کشکهای باارزش رو چطور مصرف میکنید؟به روش سنتی و با کشک ساب یا اینکه با یه مقدار آب میریزین تو مخلوط کن؟آخه روش اول مشکله مخصوصا برا کسانی که تو غربت هستند و روش دوم هم به صرفه نیست آخه این جواهرها زود تموم میشند

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام دوست عزیز
      من خودم الان ٢ جور کشک دارم ، یکی که خودم درست کردم و ساعتی جلوتر در آب خیس میکنم و با گوشت کوب برقی اونو با همون آب حسابی میکس میکنم
      یا میتونید اگه گوشت کوب نداری د، با ته یک لیوان اینکار رو انجام باید
      و اون کشکی که از ایران دارم ، به راحتی در آب حل میشه ، چون کشک رشته ای هست و مشکلی واسه کوبیدن باهاش ندارم
      میتونید هر وقت که اونها رو خیس کردید و دیدید مقدارش زیاده ، فریز کنید و واسه دفعه بعد استفاده کنید

      Löschen
  4. مرسی گیلدا جون بابت دستورهای خوب و ابتدائیت من از اشپزی هیچی سر در نمیارم ولی دستور غذاهات را دوست دارم یکی به خاطر اینکه همیشه راحت و کم مصرف و کم خرجه و برای ما دانشجوها خیلی خوبه مامان من هم کله جوش درست میکنه که خیلی خیلی خوشرنگ میشه

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی از لطفت نازگل جان
      عزیزم ، خوشحال میشم بدونم چکار میکنه که رنگ خوبی میگیره ، چون این اولین تجربه من بود ، و به کمک دیگر دوستان احتیاج دارم

      Löschen
  5. گیلدا جون غذاهات را دوست دارم خیلی راحت و کم خرجه و برای که از اشپزی هیچی سر در نمیارم خیلی خوبه و همینطور پر مصرف نیست خلاصه اینکه دانشجویست مامانم کله جوش درست میکنه خیلی خوشرنگ میشه

    AntwortenLöschen
  6. عزیزم ، براتون آرزوی موفقت دردرسهاتون میکنم ، و امیدوارم که همیشه موفق باشید
    :)

    AntwortenLöschen
  7. دستتون درد نکنه گیلدا جون و نوش جان ،خیلی خوشمزه به نطر میاد ،من تا به حال نخوردم ولی تعریفش رو زیاد شنیدم،باید یه بار امتحانش کنم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. واسه من هم تجربه اول بود که بسیار رضایت بخش بوده :)
      مری از کامنتت عزیزم

      Löschen
  8. گیلدا جونم عالی شده من غذاهای کشکی رو دوست دارم اینم خیلی خوشمزس

    AntwortenLöschen
  9. مرسی اعظم جون ، من هم خوشم میاد

    AntwortenLöschen
  10. عاشقشم..البته تا حالا با گوشت درست نکردم

    AntwortenLöschen
  11. مرسی هانی جون
    چقدر خوشحالم که دوباره اینجا هستی
    برات تو FB هم خبر گذاشتم ولی دیدم ازت خبری نیست ، به هر حال امیدوارم که خوب باشی گلم

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts