نانی برای تمام فصول و اصول



نانی برای تمام فصول و اصول  :)
بله این اسمی هست که من برای این نان گذاشتم :) این بیست و سومین  نانی هست که من تو لیست وبلاگم میزارم ، ولی به جرأت میتونم بگم که بهترین بوده
نمیدونم چرا هم این نام روهم براش انتخاب کردم , ولی چیزی بود که بعد از تهیه اش به نتیجه رسیدم
و شاید به نظرم پایه خیلی از نانها میتونه باشه 
بافتی نرم و پفکی و پوک ، بسیار سبک و بی نهایت لذیذ و واسه همه  افراد تو همه سن داره :)) 
این نان رو روزی که مهمان داشتم تهیه کردم ( هر چند که همیشه با تهیه کارهای اول تو مهمانیها و جشنها مخالف هستم ) ولی اون روز مهمانهای من ١ سینی  رو خالی کردند و دستور تهیه اونو ازم خواستند 
من دستور این نان لذیذ رو از وبلاگ ترلان کافی پیدا کردم و با توجه به موادش که یکی از اونها تخم مرغ بود ، منو کنجکاو کرد که بدونم چه طعمی خواهد داشت ، جا داره از این دوست عزیز واسه دستور خیلی خوبش تشکر کنم 
با چند تعقیر کوچیک براتون دستورش رو مینویسم 

مواد لازم :
شیر ١ لیوان 
آب نصف  لیوان 
کره نرم ١/٤ لیوان 
آرد  معمولی حدود ٤ لیوان 
خمیر مایه پودری ١ قاشق ، که من از ١ پاکت ٧ گرمی استفاده کردم 
شکر ٢ قاشق ، که من ١ قاشق استفاده کردم 
نمک ١/٥ قاشق چای خوری 
تخم مرغ ١ عدد 
مقداری کنجد برای روی نان 

طرز تهیه :
شیر ، آب و کره را با هم کمی حرارت داده تا کره آب شود ، بگذارید تا کمی خنک شود 
نمک ، شکر و خمیر مایه رو با ارد اضافه کنید 


مواد شیر و آب رو کم کم به ارد اضافه کرده و خوب خمیر رو هم بزنید و بعد تخم مرغ رو اضافه کنید 
* در دستور اصلی ارد رو در ٢ مرحله اضافه کرده ولی من در ١ مرحله کار رو انجام دادم 


چون مقادیر با پیمانه گفته شده امکان داره ارد کم باشه ، پس اگه کم بود کم کم آنقدر اضافه کنید تا خمیر به دستتون نچسبه 
حدود ١٠ دقیقه خمیر رو خوب ورز بدید و با نایلون روش رو بپوشونید و ٣٠ دقیقه در جای گرم استراحت بدید تا حجم پیدا کنه 
روی سطحی خمیر بپاشید با خمیر رو به صورت استوانه ای باز کنید و اونها رو به چانه های کوچیک تقسیم کنید 


سپس هر چانه رو با وردنه پهن کنید و از سمت پایین به بالا رول کنید 
قبل از اینکه رول به آخر برسه ٢ طرف نانها رو به داخل تا زده و رول کردن را تا آخر ادامه بدید 
خمیرها رو به فاصله از همدیگه داخل سنی قرار بدید و دقت کنید از سمت تا  شده روی سینی  قرار بدید 


روی خمیرها رو پوشانده و به همین صورت به مدت ١ تا ٢ ساعت استراحت بدید 
قبل از گذاشتن داخل فر روی آنرا رو با آبپاش کمی خیس کنید و کنجد یا هر چی که دوست دارید بپاشید 
و سپس داخل فری که از قبل گرم کردید با حرارت ٢٠٠ درجه و به مدت ١٢ تا ١٥ دقیقه قرار بدید 
در دستور اصلی نوشته شده برای نرم ماندن ، روش حوله بزارید ، ولی این نانها آنقدر نرم بود که من احتیاجی به این کار ندیدم :) 
نوش جان ، گیلدا 








Kommentare

  1. چه بافتی داره این نونها عالییییییییییییییی دستت درد نکنه گیلدای هنرمنددددددددددد

    AntwortenLöschen
  2. مرسی اعظم جون ، اره خیلی نرم و لطیف بود

    AntwortenLöschen
  3. یعنی حرف نداره گیلدا جان ؛ خسته نباشی واقعا

    AntwortenLöschen
  4. سلام گیلدا جون...ممنون من عاشق نون پزی هستم..گیلدا جون تو عکسها اینطور که معلومه شما با استند میکسر ورزش دادید..تو توضیحات نوشتید 10 دقیقه خوب ورز دهید..میخووام بدونم باید با دست ورز دهیم؟؟ یا با همو استند میکسرمون ورز داده بشه برای 10 دقیقه..مخوام این نون رو درست کنم اما حوصله ورز با دست و اصلا ندارم...ممنون

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام مینو جان
      عزیزم ، من چون این حدس رو میزنم که همه این دستگاه رو نداشته باشند اینه که به صورت دستی میگم ١٠ دقیقه
      چون همه خمیرهای نان حد اقل به ١٠ دقیقه ورز دادن احتیاج دارند
      وگرنه خودم با دستگاه تا دقیقه خوب مخلوط شدنش گذاشتم با بعد که دیدم به دست نمیچسبه ١ دقیقه هم با دست ورز دادم :)

      Löschen
  5. سلام گیلدا جون...ممنون من عاشق نون پزی هستم..گیلدا جون تو عکسها اینطور که معلومه شما با استند میکسر ورزش دادید..تو توضیحات نوشتید 10 دقیقه خوب ورز دهید..میخووام بدونم باید با دست ورز دهیم؟؟ یا با همو استند میکسرمون ورز داده بشه برای 10 دقیقه..مخوام این نون رو درست کنم اما حوصله ورز با دست و اصلا ندارم...ممنون

    AntwortenLöschen
  6. مرسی عزیزم....پس ورز اصلی با دستگاه است خدا رو شکر..باورتون نمیشه یکی از دلایل خریدن استند میکسر همین ورز دادن های نون بود که دیگه یواش یواش داشتم دچار فلج انگشت میشدم..درستش میکنم حتما..مرسی که با حوصله جوابمو دادین

    AntwortenLöschen
  7. خواهش میکنم عزیزم ، دقیقا درکتون میکنم :)))
    من هم واسه دیسک گردانی که دارم واسم کار راحتی نیست و خیلی این دستگاه میتونه کمکم باشه
    البته من از چسبیدن خمیر به دست هم بدم میاد ، که از این بابت هم نجات پیدا کردم :)))
    خبرش رو به ما هم بدید ؛)

    AntwortenLöschen
  8. من عاشق نون و نون درست کردن هستم ،باید این رو هم امتحان کنم دستتون درد نکنه گیلدا جون .تا به حال نرم ترین نونی که درست کردم ،هم تخم مرغ داشته و هم ماست و چون خمیر مایه هم به نسبت آرد کم داشته خیلی دیر بیات می شده و روغن مایع که البته به اندازه ی کره خوش عطر و طعم نیست ولی باعث می شه که نون گرم نشده هم کیفیت خوبی داشته باشه .

    AntwortenLöschen
  9. درسته ارغوان جون ، البته این نان همون روز تمام شد ، ولی آنقدر پوک و سبک بود که فکر کنم واسه ٢ روز به همون حالت روز اولش باقی میموند
    پس اگه به نان پختن علاقه داری حتما درست کن عزیزم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. می دونی گیلدا جون من با استفاده از اون خمیر پیراشکی درست کرده بودم و داخلش کرم پاتیسیر گذاشته بود ،که بسیار مورد استقبال همه قرار گرفت ولی خودم نخوردم چون اون موقع گشنه نبودم یکی برای خودم قایم کردم که وقتی دلم خواست بخورم چون می دونستم اگه این کا رو نکنم چیزی برای خودم نمی مونه .و جالب اینه که یادم رفت ! و بعد از سه روز به سراغش رفتم هنوز نرم و خوب بود و بیات نشده بود

      Löschen
  10. ba salam
    faghat mitonam begam ke khili khoshalam ke mitonam az honarhaton estefade konam. az samime galb mamnonam

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام
      مرسی عزیزم
      بینهایت خوشحالم که دوستان میتونن از دستورات این وبلاگ استفاده کنن
      ممنون از لطفتون و کامنتی که گذاشتید :)

      Löschen
  11. گیلدا جان با سلام و خسته نباشید اسم این پنیر چی هست ؟آیا پنیرهایی که به اصطلاج عامیانه زرد هستند میشه برای پیتزا یا فر استفاده کرد؟همشون مخصوص فر هستند یا داخل نان بدون طبخ سرو میشن ممنونم

    AntwortenLöschen
  12. گیلدا جان با سلام و خسته نباشید اسم این پنیر چی هست ؟آیا پنیرهایی که به اصطلاج عامیانه زرد هستند میشه برای پیتزا یا فر استفاده کرد؟همشون مخصوص فر هستند یا داخل نان بدون طبخ سرو میشن ممنونم

    AntwortenLöschen
  13. این پنیر Mozzarella هست
    که هم میشه با نان میل کنید و هم داخل فر بزارید البته دوامش مثل پنیر گودا تو فر نیست و فقط در حد آب شدن مناسب هست
    اصولا اونهایی که خیلی زرد هستن پنیر چدار هستن که اونها هم مناسب فر هست
    و پنیر گودا از چدار روشنتر هست

    AntwortenLöschen
  14. سلام گیلدا جان مرسی از حوصله و وقتی که برای آموزش ما میزارید <3 توی مواد لازم برای خمیر مایه و شکر نگفتید که قاشقش چه اندازه ای باشه :)

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. با سلام
      عزیزم , من اصولا وقتی منظورم قاشق غذا خوری باشه , فقط قاشق مینویسم
      و اگه غیر این باشه حتما ذکر میکنم :)

      Löschen
  15. مرسي گيلدا عالي بود
    زهرا

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts