آش تاک - آش برگ مو


میدونم که این روزها چون هوا گرمه زمان تهیه آش و سوپ نیست ، ولی این آش یکی از اون مواردی هست که مثل مارچوبه فصل خواص خودش رو داره 
تو این زمان دیگه میتونید برگ مو رو واسه کارهاتون که مهمترین اونها دلمه هست جمع آوری کنید 
و این آش هم به برگهای تازه درخت تاک احتیاج داره ، و واسه همین هم بهتر دیدم الان که فصلش هست براتون بزارم 
این برگها رو از خونه دوستم  چیدم ، همونی که مدتی پیش از حیات خونه اش براتون عکس گذاشته بودم 
و هر سال فصل غوره  هم که میشه مقداری از اونها سهم منه :))
و اما بریم سر اصل مطلب 

مواد لازم :
برنج و لپه از هر کدوم نصف استکان ، بهتره که از برنج خرد استفاده کنید 
برگ مو  به میزان لازم ، بهتره از برگهای تازه و ظریف استفاده شه 
سبزی آش ، که از خشکش به میزان ١ مشت استفاده کردم 
لوبیا چیتی ، ١ استکان سر خالی 
پیاز ٢ عدد بزرگ 
غوره به میزان دلخواه 
گوشت قلقلی سرخ شده و آماده به میزان لازم 
نمک ، فلفل ، زردچوبه 

طرز تهیه :
برنج و لپه رو چند ساعت جلوتر خیس کنید 
برگ موها رو به صورت نواری ببرید 


پیازها رو خرد کرده و سرخ کنید و کنار بزارید ، مثل کوفته قلقلی ها 
اول داخل روغن کمی برگ مو رو تفت بدید و بعد برنج و لپه رو اضافه کنید و به تفت دادن ادامه بدید 


چند لیوان آب اضافه کنید و بزارید برنجها و لپه آنقدر بپزه که لعاب بده 
سبزی اش اگه تازه هست تو این مرحله با لوبیای که از قبل پخته شده اضافه کنید 
ولی اگه خشک بود نیمه های پخت برنج و لپه اضافه کنید 
تو این آش استفاده از غوره اجباری نیست ، ولی من واسه اینکه ترش شه استفاده کردم ، چون برگهای مو در ایران ی ترشی بخصوصی دارند و این برگها یی که من داشتم نیمه ترش بودند 
در خاتمه پیاز سرخ شده و گوشتها رو اضافه کنید و بعد از چند جوش دیگه میل کنید 
این آش با نعناء داغ تزئین میشه ، ولی ی چیزی بهتون بگم ، اون هم اینکه من یادم رفت :)))) 
نوش جان ، گیلدا 









Kommentare

  1. گیلدا جون این اش مال کجاست؟ جالبه تا حالا فقط اش محلی برگ مو ارومیه رو دیده بودم
    اینم تقریبا مثل اونه با کمی تغییرات
    سبزی و لوبیااضافه شده بهش

    باید خوشمزه باشه
    ممنون

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. لیلا جون خیلی گشتم ولی ننوشته بود که مال کجاست ، البته بعید نیست که مال اورمیه باشه ، ولی دستور شما نیست عزیزم
      تشابهش تو لپه و برنج هست ، و تفاوتش تو گوشت و سبزی اش و لوبیا و نعنا داغش هست
      البته ی تشابه دیگه داره که همون برگ مو هست :))
      مرسی عزیزم

      Löschen
  2. خیلی خیلی زیاد دوست دارم که امتحانش کنم ، اما اینجا برگ تازه نیست ، شما بخورین جای ما و نوش جونتون :)))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی رزکم ، پس هر وقت به فصلش رفتی اونور حتما امتحان کن ، به نظر من انگار داری دلمه میخوری :)))

      Löschen
  3. قربون دستت گیلدا جون اون قاشق رو برای من گذاشتی دیگه ؟؟؟؟؟؟؟؟ . عالییییییییی مثل همیشه عزیزم .

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی عارفه جون ، باشه گلم ، اون قاشق با همین ظرف آش آماده برای شما :))

      Löschen
  4. گیلدا جون این دستور کمی دیر رسید حالا من از کجا برگ مو پیدا کنم

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. شرمنده مهناز جون :)))
      عزیزم اینجا هم الان فصلش هست و چون تابستان خوبی نداشتیم هنوز برگهاش لطیفه
      ببین جایی درخت انگور میتونی پیدا کنی :)))

      Löschen
  5. چه جالب...تاحالا نشنیده بودم باید خوشمزه باشه...مرسی گیلدا جون

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی نسیم جان ، امتحان کنید ، حتما خوشتون میاد :)

      Löschen
  6. خیلی خوشمزه به نظر میاد گیلدا جون ،دستتون درد نکنه و نوش جان .من خیلی دوست دارم امتحانش کنم ولی اینجا برگ مو تازه نیست .خیلی برای من جالبه که اینقدر از برگ مو استفاده می شه ،جند وقت پیش دیدم که لای پلو هو گذاشته بودنش

    AntwortenLöschen
  7. اتفاقا رزک هم همینو گفت که اونجا پیدا نمیشه
    ولی یادتون باشه که اونور رفتید حتما درست کنید :) اره فکر کنم الهام جون بود
    من هم ی چیزی دیدم ولی یادم نیست دقیقا کی بود

    AntwortenLöschen
  8. آش خوشمزه ایی باید باشه من که عاشق دلمه هستم اینم یه جورایی مثل دلمه هست نوش جونتون عزیزم راستی چه همسایه خوبی دارید:))))))))

    AntwortenLöschen
  9. مرسی نازنین ، اره همینجوره مزه اش مثل دلمه زیر زبون میومد :))
    اره خدایش خیلی ماهه

    AntwortenLöschen
  10. در اولین فرصت که فصل برگ مو شد این آش رو درست می‌کنم. گیلدا جون این آش گیلانی هست یا اینکه از اختراعات شماست؟

    :)))))))))

    AntwortenLöschen
  11. اخ همش یادم میره که شما الان زمستون دارید :))))
    نه عزیزم از اختراعات من نیست :) من دستورش رو از نت پیدا کردم ولی متاسفانه ننوشته بود مال کجاست
    ولی همینجور که تو کامنت اول میبینی لیلا جون گفته که باید مال ارومیه باشه
    مرسی از کامنتت عزیزم

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts