پخت ماهی کیلکا به روش ترکیه



مدتی پیش مهناز جون یک سری عکس از ترکیه گذاشته بود که ١ صحنه اون مال ماهی های مرتب سرخ شده کیلکا یا ساردین بود 
خیلی از روش پختش خوشم اومد ، از اونجای که عاشق ماهی هستم ، دوست داشتم که بدونم به چه روشی تهیه شده 
تا اینکه یکی ازدوستان از گروه غذاهای من و تو ( فیسبوک )این ماهی ها رو درست کرده بود و من هم مثل یک بچه ذوق زده ازش طرز تهیه رو پرسیدم 
متاسفانه نام این خانوم رو یادم نمیاد .، اما به محض اینکه متوجه شدم اینجا یاداشت میکنم  ( پرسیدم : خانوم Mestan ))))))
و اما مراحل کار که بیشتر به نوع چیدنش ربط داره 

واسه اینکار مسلمه که به ماهی کیلکا احتیاج دارید که خوب تمیزش کرده باشید ، یعنی شکمش رو خالی کنید و اگه خواستید سرش رو هم جدا کنید 
جداگانه مقداری ارد ذرت ، نمک ، فلفل ، پودر تندوری رو با هم مخلوط کنید 
* من پودر تندوری رو انتخاب کردم  چون  همونجور که گفتم از عطر و بو و رنگش خوشم میاد ، شما متونید هر چیز دیگه رو جایگزین کنید 


ماهیها رو بزارید تا آبش خوب گرفته شه و داخل این مخلوط بمالید و داخل تابه مناسبی به صورتی که من چیدم بچینید 
در آخر کار روی اونها روغن بریزید 
و یک درب ماهی تابه که کوچکتر از ماهی تابه مورد نظرتون باشه ، داخلش قرار بدید . دقیقا مثل عکس 
که زمان پخت به هم بهتر بچسبه و حالتش ثابت بمونه 


و بد با حرارت متوسط بزارید تا سرخ شه ، هر از گاهی نگاه کنید تا اگه به روغن احتیاج داشت ، اضافه کنید 
متاسفانه ماهی کیلکا یا ساردین موقع پخت کل فضای خونه رو بیشتر از هر ماهی دیگه آغشته به بوی ماهی میکنه 
این بود که من اینکار رو روی  تراس خونه انجام دادم ( یکی نیست بگه ، مگه مجبور بودی ؟؟ ) 
معمولا اگه یک طرف سرخ بشه کافیه ، ولی من با دقت اونو برگردوندم و طرف دیگه رو هم سرخ کردم 
این قسمت رو به میل و مهارت خودتون میزارم :)))
نوش جان ، گیلدا 





Kommentare

  1. یعنی جای آقای همسر من خیلیییی خالی ، عاشق غذاهای دریایی هست ، ببینم اینجا کیلکا پیدا میکنم دست بکار شم ، مرسی دوست جون با سلیقه

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. جدی میگی ، پس همسر شما هم دوست داره ؟؟ باید اونورا باشه ، از این ماهیهای ریز و میز همه جا دارند رزی جون

      Löschen
  2. bebakhshid in پودر تندوری chi hast? mamnun

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مریم جون ، پودر تندوری یک نوع ادویه هندی ، پاکستانی هست
      که رنگش قرمز و عطر بسیار خوبی داره ، البته من خودم آماده میخرم ولی اگه تو قسمت آشپزی ملل برید
      یکی از پستها به مرغ تندوری اختصاص داره که ، طرز تهیه اونو هم اگه خواستید خودتون تهیه کنید نوشته شده

      Löschen
  3. گیلدا جون اینطورکه من دیدم در رستوران در کاسه ای بزرگ به مقدار زیادآرد ذرت میریزند و ماهی ها را داخل کاسه میریزند و در کاسه آغشته به آرد میکنند ولی مقدار آرد خیلی زیاده و این به خاطر اینه که همه جای ماهی خیلی خوب آغشته بشه بعد در روغن داغ که فقط سطح تاوه را گرفته سرخ میکنند و آرد باعث چسبندگی بین ماهیها میشه و در مخصوص را فقط برای برگرداندن ماهی بکار میبرندالان دیگه این ماهی صید نمیشه چون فقط در زمستون گوشتش خوشمزست ماهیهات خیلی خوشگل شدند نوش جونتون

    AntwortenLöschen
  4. مرسی مهناز جون ، البته میدونی که اینجا هم تازه رو نتونستم گیر بیارم ، و سراغ یخیش رفتم

    AntwortenLöschen
  5. دستتون درد نکنه گیلدا جون ،خیلی قشنگ و مرتب شدن .اینجا من فقط خشک شده هاش رو دیدم .

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی ارغوان جون
      چه جالب یعنی این ماهی به صورت خشکش دوبی هست ؟؟

      Löschen
    2. آره خشک شدش هست ،من تا حالا تازه یا فریزیش رو ندیدم.خود ماهی رو میگم نه به این شکل آماده شده

      Löschen
    3. اره عزیزم متوجه شدم که منظورت خود ماهی بود
      البته اینها هم که من استفاده کردم ساردین هستند که خیلی شبیه به همون کیلکا هست
      و از یخی هم استفاده کردم ، شاید یخی بتونی پیدا کنی

      Löschen
  6. hamishe tu in maghazehye torka mididam va delam mikhast ye vaght emtehan konam . dige vaghteshe merci Gilda goli

    AntwortenLöschen
  7. ها ها ، من به تازگی دیدم ، و خیلی خوشم اومد
    دیگه کسی که مثل من گربه باشه و ماهی دوست داشته باشه ، از این صحنه ها هم نمیگذره :)))))))

    AntwortenLöschen
  8. به به گیلدا جان دهنم آب افتاد .البته نوش جونت .فقط با اجازه خودت یک نکته ای رو راجع به ادویه های هندی بگم که بعدها مدیونت نشم.در هند و پاکستان و حتی مالزی و خیلی دیگه از کشورها داخل ادویشون پودرهای رنگی استفاده میکنند بر خلاف ما ایرانیها که زعفران استفاده میکنیم.و این کار حتما روی دندان اثر بدی داره البته تا موقعی که از اون استفاده میکنی مشخص نیست کافیه چند مدت استفاده نکنی تا ببینی رنگ دندونت تغییر کرده..البته ببخش که زیاد توضیح دادم.نکته دیگه که خودت مسلما استاد هستی هر چقدر بوی ماهی توی خونه بپیچه کافیه بعد از اتمام کارهات کمی وانیل رو توی آب بجوشونی دیگه اصلا بویی وجود نداره و بهتر کسی نمیدونه غذا چی داشتید ممنونم گیلدای هنرمنددددددد

    AntwortenLöschen
  9. جدی میگی نسرین جون ، خوبه گفتی ، البته من از ادویه های دیگه هم استفاده دارم مثل کاری ، پودر سیر ، جوز هندی ، یا ادویه های خودمون که رنگی نیستند

    و همیشه متقدم که بهتره واسه هر خوراکی ١ ادویه مصرف شه ، تا همه مثل هم در نیاد :))) ولی از اون موقع که پدر تندوری رو گرفتم ، خیلی خوشم اومد ازش ، ولی چشم سعی میکنم کمتر استفاده کنم
    در مورد وانیل هم خیلی خیلی جالب بود ، تا به حال نشنیده بودم ، سعی میکنم اون رو هم ١ بار امتحان کنم ببینم با مگرنم جور در میاد یا نه
    چون عطر وانیل و گلاب در حد زیاد باشه ، مگرنم میگیره
    یک دنیا ممنونم ازت

    AntwortenLöschen
  10. گیلدا جان خدا بهتون رحم کرد من موقع خوردن پیشتون نبودم وگرنه بایستی بقیه حضار محترم املت نوش جون میکردند چون هم عاشق انواع ماهیم وهم اینکه این ماهی رو فوق العاده هوس انگیز و عالی درست کردید ♥ ♥ ♥ دستتون درد نکنه و نوش جونتون باشه

    AntwortenLöschen
  11. ها ها مرسی صفا جان ، پس مثل خودم هستید
    من هم برای ماهی دست و پام میلرزه :)))
    به هر حال جاتون خیلی خیلی خالی بود

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. مرسی گیلدای عزیز نوش جونتون بقول ما قدیمیها الهی گوشت و دنبه سلامتی بشه بهتون بچسبه ...دوست مهربونی مثل شما به جای ما........

      Löschen
    2. قربون محبتت عزیزم م م :***

      Löschen
    3. زنده باشی گیلدای عزیزم ♥

      Löschen
  12. ممنون از راهنمایی شما میدونید چطوری میشه این ماهی رو بصورت چیپس درست کرد یعنی خشک و ترد

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام آقای احمد پور
      راستش ماهی کیلکا رو فقط کافیه نمک و فلفل بزنید و سرخ کنید , ولی با ماهی ساردین باید مدت زمان زیادتری سرخ کردن رو ادامه بدید ولی با حرارت کم
      البته اول حرارت رو زیاد کنید که آبش گرفته شه و بعد کم کنید تا حدی که دیگه کاملا براتون ترد میشه

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts