زعفران یا کُرکُم


زعفران یکی از ادویه های مورد علاقه منه ، درحدی که به جرات میتونم بگم بهش معتاد هستم :))
الان هم اگه کسی خواست خونم بیاد دزدی اگه زعفرونهای منو بدزده ، براش بیشتر صرف میکنه تا چیزهای دیگه :)) آخه هر کی میگه چی میخواهی ؟ میگم لطفا زعفرون یادتون نره :)))) و تو یخچال من پر از این طلای سرخه 

در مورد خواص گیاه زعفران باید بگم : 
این گیاه ضد افسردگی هست و همینجور موجب کاهش چربی خون ( کلسترول ) میشه 
زعفران به عنوان آرامش بخش ، اشتها آور ، ضد اسپاسم و مقوی معده هست 
در کشور آلمان زعفران به عنوان آرام بخش ، درمان درد معده و شکم و آسم مصرف میشه 
این گیاه در کشورهایی از جمله ایران و هند کشت میشه که مدتی هست اسپانیا نیز جزو کشورهای تولید کننده زعفران هست 
ولی باید گفت که رنگ ، عطر و بوی زعفران ایرانی منحصره و اینو بهترین آشپزهای دنیا میتونند تنها با بو کردنش تشخیص بدند 
زعفران را به اشتباه یک گیاه عربی دانسته  و گفته میشد که نام زعفران عربی میباشد ، در صورتی که ریشه نام این گیاه به پارسی باستان و سانسکریت بر میگردد ، و در کتب بوعلی سینا و رازی از نام این گیاه برای ترکیبات داروی استفاده میشد
و در هیچ کشور عربی این گیاه نمیروید ، واژه فارسی برای گیاه زعفران کُرکُم  است   
برای نیم کیلو زعفران حدود ٥٠ تا ٧٠ هزار گل چیده شده تا تنها از کلاله ان استفاده شود ، یعنی چیزی در حد یک زمین بازی فوتبال

این هم یک لینک که از طرف دوستان براتون میزارم
http://tinyurl.com/bfz2vexhttp://tinyurl.com/bfz2vex



و اما اینکه چطور و به چه صورت این گیاه مورد استفاده قرار میگیرد  قابل بحث و گفتگو میباشد 
این نوشته تنها تجربیات من از نوع استفاده با این گیاه میباشد 
طی سفری که به شمال شرقی ایران ( مشهد ) داشتم چند نکته که به نظر خودم بسیار مهم بود از یک فروشنده و تولید کننده این گیاه پرسیدم 
اول از همه در مورد استفاده از این گیاه سوال کردم که در جوابم گفت :
ریختن آب داغ یا آب جوش روی زعفران یکی ازبزرگترین اشتباهاتی هست که خیلیها انجام میدهند  ، چرا که با این شک عطرخوش این گیاه در اولین دقایق از بین میرود 
از اونجایی که زعفران هم یک گیاه میباشد ، باید همانند  چای دم کشیده و بهترین کار این است :
آب خنک یا سرد  ( نه گرم نه جوش نه ولرم ) را روی زعفران سابیده ریخته و داخل ١ شیشه کوچیک بریزید و درب شیشه را بسته و کنار گاز گذاشته تا دم بکشد 
و بهترین کار اینست  که هر بار برای همان وعده زعفران دم کنید ، چرا که رنگ زعفران دم کرده بعد از ٢ روز تغیر میکند  
زعفرانها خشک را نیز بد از آسیاب کردن داخل یک ظرف پلاستیکی قراردهید که درب ان  محکم بسته میشود  
و میتوانید آنرا داخل یخچال نگهداری کنید  
امیدوارم که این تجربیات من به کارتون بیاد 
گیلدا 











Kommentare

  1. سلام گیلدا جون

    خیلی ممنون که دستورهای غذایی و نکات رو در اختیارمون می ذارید.
    برای من خیلی عجیبه که کرکم واژه ی فارسی برای گیاه زعفران باشه.کرکم در زبان عربی به زرد چوبه می گن و این درسته برای این که نام علمی گیاه زرد چوبه
    Curcuma Longa
    هستش،البته ممکنه که این اسم لاتین گیاه ریشه ی فارسی داشته باشه ولی زعفران نیست

    AntwortenLöschen
  2. گیلدا جون من منظورم این نبود که شما اشتباه می کنید.فقط خیلی برای من جالبه که چطور یک کلمه ی فارسی که برای یه گیاه دیگه بوده الان در یه جای اشتباهی استفاده می شه.ولی واقعا معلوم نیست که این اشنباه کی ایجاد شده،که فکر کردن اینم چون زرده همن کرکمه !

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ارغوان جون ، مرسی از کامنتت و توجهت
      عزیزم ، اول بگم که من هم انسان هستم و مثل بقیه ، اشتباه تو کارهام هست :)) و هیچ ایرادی نیست که اگه جای من یا دیگران اشتباه میکنیم این مطلب گوشزد بشه ، حد اقل من از این بابت ناراحت نمیشم :)))
      در جواب شما باید بگم که من تو کوچکی میشنیدم که قدیمیها هم کرکم میگفتند ، ولی از اونجایی که نام زعفران رو همیشه زیبا میدونستم نه دنبال اون واژه بودم و نه تکرار میکردم
      اما زمانی که خواستم این مطلب رو بنویسم ، کمی جستجو کردم و دیدم نام کرکم هم درست هست ، اگه شما گوگل رو سرچ کنید یا تنها کرکم رو بنویسید بهتون جواب میده
      همینجور تو لغتنامه دهخدا میتونید معنی این کلمه که به معنی رنگین کمان هست دست پیدا کنید
      البته شما Curcuma رو نوشتید که زردچوبه هست ، و این دقیقا درسته چون آلمانیها هم زردچوبه رو با همین نام میخوانند ، اگه منظور شما همون Curcuma باشه ، این دو کاملا متفاوت هستند :)

      Löschen
    2. نه گیلدا جون ،من چیزی رو که می خواستم بیان کنم درست بیان نکردم شما بذار به حساب جمله بندی اشتباه و عدم دقت ،بعد از این که کامنتم رو پابلیش کردم دیدم که درست بیان نکردم ولی متاسفانه امکان ویرایش کامنتم نبود برای همین کامنت دوم رو گذاشتم،باور کنید که من آدم بی ادبی نیستم و اصلا دوست ندارم سوء تفاهم ایجاد کنم.
      من به نظرم رسید که این اسم زردچوبه از همون اسم کرکم گرفته شده ،یعنی از خودم حدس زدم چون اینجا به رزدچوبه curcum یا همون کرکم می گن.
      شاید هم فقط یه شباهت تلفظ باشه و شایدم اسم کرکم از فارسی به زبان عربی منتقل شده ولی با کاربرد اشتباه ،مهم نیست در هر حال.به نظر من هم زعفران اسم قشنگیه براش ،حتی اگه هم عربی باشه که من فکر نمی کنم،قطعا توی هیج کشور عربی تولید نمی شه و خیلی هم گرونه و همه عاشق زعفران ایران هستند.
      خیلی ممنون که تجربیاتتوون رو در اختیارمون قرار میدید،من همیشه روی زعفران آب جوش می ریختم.

      Löschen
    3. ارغوان جون ، باور کن من حتی ی زره هم این فکر رو نکردم که شما بی ادب باشی
      آخه این چه حرفیه ؟؟ مگه آدم واسه بیان فکرش بی ادب میشه
      شاید من هم بدجوری نوشتم که شما اینجور حس کردی
      ولی به قول شما هر چی باشه مهم اینه که زعفران ایرانی بهترینه
      ولی یک ایراد به کارت میگریم ، که خیلی به این زعفران بیچاره ظلم کردی که روش آب جوش میریختی :)))))))))))

      Löschen
    4. حق با شماست گیلدا جون ،دیگه این جنایت رو انجام نمی دم !

      Löschen
  3. من با زعفرون دم کردن واقعا مشکل دارم
    و نمیتونم نارنجی خوشکل درش بیارم
    با اینکه زعفرونم مستقیما از سر زمینش برام اومده و میدونم که خوبه
    چیزی که متوجه نشدم
    اینه که با آب سرد مخلوط و روی حرارت بگذاریم تا دم بکشه؟؟؟

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. عاطفه جون ، مرسی از کامنتت عزیزم
      شما اول باید زعفران رو بدون کمک از مواد دیگه مثل شکر و قند .... بسبیید ، اگه خوب سابیده شه به اولین مرحله کار رسیدید
      و لازمه این کار اینه که زعفران شما خشک باشه
      واسه دم کردن هم آب سرد ، لزومی نداره که یخ باشه ... به زعفران اضافه کنید و درب اونو بزارید و بزارید کنار صفحه استیل گاز که روشن هست
      گرمای صفحه به شیشه میرسه و اونو کم کم دم میاره
      خیلیها میزارند رو برنج که دم بکشه ولی به نظر خودم اینجوری بهتر جواب میده ، البته فراموش نکنید که میزان آب و زعفران هم تو رنگش تاثیر داره
      هر چند که من تو عکس بخاطر عجله ای که داشتم خیلی زودتر برداشتم :))) و میتونم بگم رنگش از این بیشتر میشه

      Löschen
  4. گيلدا جون لطفاً بگو يخچالت و كجاي اشپزخونه گذاشتي؟
    :)))))))) با تشكر

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. لاله جون تو بیا اینجا
      اصلا زعفرون رو با یخچالش ببر :))))))))

      Löschen
    2. نه قربونت من همون زعفرون و کش برم بَسَم است. فکر کردی گولت و می خورم با یه یخچال راه بیافتم تو کوچه پس کوچه های یه کشور غریب
      :))))) اونم با اون پلیساش؟؟؟

      Löschen
    3. لاله جون ، خوب خبر داری ها ا ا ا :))))))

      Löschen
  5. گيلدا جون ياد اون دفعه افتادم كه ميگفتي بايد مهريه ات رو هم زعفرون ميكردي!

    AntwortenLöschen
  6. گيلدا جون ياد اون دفعه افتادم كه ميگفتي بايد مهريه ات رو هم زعفرون ميكردي!

    AntwortenLöschen
  7. گيلدا جون ياد اون دفعه افتادم كه ميگفتي بايد مهريه ات رو هم زعفرون ميكردي!

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ها ها ، اره شبو جون یادته ؟؟ :))))))))
      حالا باورت شد که چه قدر بهش علاقه دارم :)))))

      Löschen
  8. لاله جان گیلدا بهت جاش رو گفت ، منم در جریان بذار ، جوراب هم دارم برای کشیدن رو سرمون ، ها ها ها ها
    گیلدا جان ممنون از اطلاعاتی که گفتی ، منم عاشق زعفرون هستم ، شوهرم میگه کم مونده تو آب هم بریزی و بخوری :)))))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. رزکم، بهش نگفتم تا بکشونمش اینجا :))))
      حالا به تو هم نمیگم تا خودت بیای اینجا :)))
      جالبه اتفاقا همسر من هم همینو میگه :))) چون چیزی نیست که ازش استفاده نکنم

      Löschen
    2. رزی جونم قربونت برم من 50 تومن می دم یه جفت جوراب می
      :))))) خرم شریکم برا خودم درست نمی کنم

      اما چون خیلی دوستت دارم می ذارم یه بار با گیلدا بیاین خونمون مهمونی براتون آب زعفرون درست کنم

      :)))))))))))

      Löschen
    3. خداييش منم آب زعفرون پارتي رو هستم!ها هاها

      Löschen
    4. خداييش منم آب زعفرون پارتي رو هستم!ها هاها

      Löschen
    5. وای ی ی ی لاله ، مردم از خنده
      امان از دست تووووو
      آب زعفرون ن ن ن :)))))))))


      شبو جون ، تو دیگه کاملش کردی ی یی ی :))))))))))

      Löschen
  9. خب باید میومدی عروس ما میشدی مهریه زعفرونم می ذاشتیم....هاهاها
    ولی این دم کردنت روش درستیه ولی باید یک جای گرم بذاریم که خب خوندم واسه بچه ها این رو هم نوشته بودی

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ها ها سارا جون ، از دستم در رفت دیگه ه ه ه :))))
      اره خانومی ، باید جای گرم باشه تا مثل چای کم کم دم بکشه
      حالا باز دقیق مینویسم ، باید ی تغیراتی بدم ، مرسی :)))

      Löschen
  10. merci Gilda jun vase in etelaate mofid .man ham mese to kheyli zaferuniyam har ki dare mireh iran dige miduneh chi bayad baram biyare ya vaghti daram miyam tanha soghati sabok va boro bargashte mane . vali man tu yakhchal nemizaram mage khareje yakhchal kharab mishe age tu basteh bandi bashe?

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. هما جون ، من و تو نقاط مشابه زیاد داریم انگاری :*****
      عزیزم ، اگه جای باشه که نم نکشه خراب نمیشه ، من بهترین جا رو یخچال میدونم
      بر عکس همه که فکر میکنند که یخچال مرطوبه ، ولی اینجور نیست ، یخچال جای خنکی هست واسه زعفرون ، و گرمای زیاد و رطوبت چیزی هست که بوی زعفرون رو از بین میبره

      Löschen
  11. به به عاشقشم
    سه سال پیش که ایران رفته بودم با خودم یه گونی اوردم :))))) یخچالم یک طبقش فقط زعفرونه
    میگم دزد بیاد اینارو ببره کلی پولدار میشه اخه اینجا خیلی گرونه

    منم با اب سرد خیسش میکنم و بعد پودر کردنش توی ظرفی کوچیک شیشه ای در بسته نگه میدارم

    وقتی با اب سرد توی یک ظرف کوچیک خیسش کردم اون ظرف رو میزارم وسط پلو تا با پلو دم بکشه یه همچین رنگی میگیره که بیا و ببین محشر میشه



    مرسی برای عکسهای قشنگت و تشکر از زعفروون عزیز که عطر و بویش اینجوری کل وبلاگت رو پر کرده :))))

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. ی گونی ی ی ی :)))))))))
      لیلا جون ، من فکر کردم معتادش هستم ، تو که بدتری :))))
      مرسی عزیزم از کامنتت :*****

      Löschen
  12. گیلدااااااااااااااا منم دیوونه زعفرونم...یعنی عشق منه ها....همه ریز ریز و کم کم استفاده می کنن که تموم نشه من بیرحمانه می ریزم تو غذاهام :)))))))) پس منم هستم واسه پارتی بازی و ...... (پارتی بازی فرق فوکوله با پارتی آب زعفرون هااااا)
    اما من خشکش رو توی یخچال نمیذارم...به نظرم نم می گیره..من توی شیشه و توی کابینت نگه میدارم

    AntwortenLöschen
  13. هانی جون ، پس اسم تو رو هم میزاریم تو لیست واسه آب زعفرون پارتی :)))
    عزیزم اگه جایی که زندگی میکنی خشک باشه ، مثل همونجا که هستی بیرون از یخچال بهترین جا هست
    ولی واسه جاهایی که رطوبت کم یا زیاد داره بهترین مکان بنظر من یخچال هست

    AntwortenLöschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts