منتو, منتی - افغانستان , ترکیه , روسیه






این هم منتی یا منتو... یک خوراک خمیری که به خیلی از کشورها از جمله ترکیه , افغانستان , و روسیه تعلق داره
و یقینا هر کشوری با کمی تفاوت در تهیه اش , این غذای خوشمزه رو تهیه میکنه
تهیه منتی کمی حوصله میخواهد ولی کار سختی نیست , و بخاطر همین خیلیها اونو به مقدار زیاد تهیه میکنن و تو فریزر بستبندی کرده و در زمان تمایل ازش استفاده میکنن
من اینجا منتی رو به ۲ روش تهیه کردم , یکی با خمیر آماده و یکی با خمیری که خودم درست کردم
البته  اینو هم بگم که روش تهیه خمیر این غذا هم مثل هر غذای دیگه کلی متفاوت هست و خیلیها از خمیر مایه برای تهیه اش استفاده میکنن

* این روش ترکی هست که براتون مینویسم 
مواد لازم برای خمیر :
ارد ۲ لیوان
تخم مرغ ۱ عدد
کمی نمک و کمی آب ولرم
مواد رو داخل ظرفی ریختم و کم کم آب رو اضافه کردم   تا خمیر یک دست شه ... مدت ۳۰ دقیقه به خمیر استراحت بدید و یادتون باشه که خمیر باید سفت باشه و خمیر شل واسه اینکار بدرد  نمیخوره


مواد داخل خمیر :
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم 
نمک ، فلفل
کمی جعفری خرد شده 
پیاز ۱ عدد
تمام مواد را مخلوط کرده و خوب ورز میدهم ....
خمیر را پهن کرده دقت کنید که هر چه نازکتر باشد بهتر خواهد شد .
به صورته ۴ گوش میبریم و کمی از مواد گوشتی وسط خمیر گذاشته و مثل بقچه خمیر را جمع میکنیم و خوب فشار میدهم تا به هم بچسبد .
یا میتونید ۴ طرف خمیر رو به طرف بالا آورده ( نوک تیز خمیر ) و فقط کناره های خمیر رو بهم فشار بدید


منتی ها را درون آب و کمی روغن و نمک که از قبل جوش آمده  انداخته تا بپزه , و بعد از ۱۰ دقیقه اونها رو درون  آبکش میریم
در روشی که دوستان افغان انجام میدن منتی ها بزرگتر هستن و به صورت بخار پز پخته میشن
تا اینجا منتی ما آماده شده و باید سراغ سش بریم


*اصولا روسها  برای سس منتی ۳ عدد گوجه را خرد کرده و ابتدا در کره کمی تفت میدن  و کمی نعنا خشک اضافه کرده و سپس با کمی آب میگذریم تا جا افتاده شود .
منتی ها را دانه دانه به سس اضافه کرده ، و بعد سرو کنید .

* در روش ترکی , بعد از آماده شدن منتی ها مقداری سس با ماست تهیه میکنن , به این صورت که ماست رو در ظرفی ریخته و خوب با چنگال میزنن و بهش چند  حبه سیر اضافه میکنن و زیر و روی منتی ها میریزن , و جداگانه مقداری پودر پاپریکا رو با کره کوتاه تفت میدن و روی ماست میریزن , و در خاتمه هم مقداری  نعنا خشک روش میریزن و میل میکنن ( روشی که من تهیه کردم )

*و اما در روشی که افغانها , تهیه میکنن باز هم سس ماست تهیه میشه و همه مراحل انجام میشه , فقط به جای سس پاپریکا با لپه یک سس مخصوص تهیه میکنن , به این صورت که پیاز داغ فراوان تهیه کرده بهش رب و ادویه های دلخواه رو میزنن  و لپه ای رو که از قبل پختن بهش اضافه میکنن , کمی آب ریخته تا سس کاملا جا افتاده شه و بعد روی ماست و منتی میریزن


و اما این منتی ها رو همونجور که گفتم با خمیر وانتون هم میشه انجام داد , که این خمیر رو آماده میتونید از فروشگاه آسیایی ها تهیه کنید


نوش جان ، گیلدا






Kommentare

  1. salam: Mamnun az Retzepthaye Alli ke har bar mizarin hame alli hastan .

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. سلام , من هم ممنون هستم از توجه و کامنتی که گذاشتید ^_^

      Löschen

Kommentar veröffentlichen

Beliebte Posts